Kateřině Čechákové před lety chyběla možnost nakoupit si bezobalové potraviny přímo ve Frýdlantu nad Ostravicí, kde bydlí. Rozhodla se tak v roce 2019 založit obchůdek Spolu Bez Obalu a nabídnout tak i ostatním možnost nakoupit kvalitní potraviny bez zbytečných plastových obalů.
Jak vznikla myšlenka bezobalové prodejny v podhůří Beskyd?
S rodinou jsme se před 8 lety přistěhovali do Frýdlantu. Po dětech se mi změnily priority a chtěla jsem, aby má práce měla smysl a přinášela mi radost. Zdravý životní styl a výživa jsou má oblíbená témata, která mě velmi zajímají a s ekologií, kterou mám vystudovanou mi dávalo smysl otevřít obchod a nabídnout tak lidem v okolí Frýdlantu kvalitní potraviny na váhu bez plastových obalů. Myšlenkou bezobalových obchodů není jen prodávat bezhlavě potraviny na váhu, ale také se zajímat o původ potravin a podporovat místní farmáře. Někdy to je výzva a práce navíc, ale vidím v tom velký smysl a hlavně vidím, že jdeme dětem příkladem. Velkou inspirací v otevření obchodu mi byla kamarádka Monika, která otevřený bezobalový obchod již měla. U bezobalových obchodů je fajn, že máme všichni společný cíl: redukci obalů, podporu lokálních pěstitelů. V našem oboru není velká rivalita, obchody sdílí a spolupracují.
Nejprve jste pro svou myšlenku ale musela najít prostory.
Ano je to tak, původně na tomto místě bylo květinářství a věděla jsem, že toto je to správné místo. Prostor měl skvělou energii a myslím si, že místo je strategické. Lidé kolem nás chodí a zavítají třeba jen nakouknout, za což jsem velice ráda. Parkování před obchodem je také zajištěno, což je velkou výhodou. V té době tady v okolí žádný bezobalový obchod nebyl a musela jsem jezdit nakupovat do Frýdku-Místku. Chtěla jsem mít ten sortiment ve Frýdlantu, abych pro něj nemusela dojíždět, a tak jsem s podporou rodiny v dubnu 2019 otevřela prodejnu na ulici Školní v nynějších prostorech. Teď tomu byly 4 roky, co jsme tady. A děkujeme zákazníkům za podporu, bez nich by to nefungovalo.
Sortiment od založení zůstává stejný anebo se mění?
Člověk má nějakou představu, jak prodejna bude fungovat, ale každé město a zákazníci si sami řeknou, jaký sortiment tady chtějí mít. Často to závisí samozřejmě na aktuální situaci, nákupní zvyklosti značně ovlivnil covid anebo nedávné nárusty energií. Snažíme se proto hledat dobrou kvalitu za rozumnou cenu. Nejraději bych chtěla podporovat místní Moravskoslezské producenty a farmáře, ale není to tak jednoduché a nejde to vždy. Takže například ořechy máme od konvenčních dodavatelů, ale hlídám si u nich původ a kvalitu. Reagujeme na zákazníky a jejich požadavky a zpětné vazby.
Co je u vás nejpopulárnější zboží?
Základní potraviny. Oblíbené jsou obilniny, které můžeme namlít na čerstvou mouku. Oblíbené jsou u nás ale i luštěniny, vločky, ořechy a sušené nesířené a nedoslazované ovoce. V období, kdy není k sehnání kvalitní čerstvé ovoce je oblíbené lyofilizované ovoce, které často maminky berou pro své děti jako alternativu ke sladkostem. Oblíbené jsou i dobroty, což původně nebyl záměr. Ale sama mám dvě děti a raději jim dopřeju sladkosti od sebe z obchodu, protože vím, co obsahují.
Vidím, že máte i chlazený pult…
Ano, máme i chlazený pult s paštikami, masem, mléčnými výrobky, kvašenou zeleninou, kombuchou atd. Krom jiného jsme také výdejním místem Scuku, což je on-line farmářské tržiště českých farmářů a pěstitelů. Má to velkou výhodu, zákazníci si u nás nakoupí a zároveň si vyzvednou nákup ze Scuku a již nemusí do žádného velkého řetězce. Já sama mám ráda menší obchůdky, a proto dělám vše, abych do velkých obchodů sama nemusela. Přes sezónu jsme také výdejní místem zeleninových bedýnek od místních farmářů a pěstitelů.
Jaké plány máte do budoucna?
Udržet obchůdek, protože vnímám, že se lidé dnes hodně dívají na cenu a mají tendenci vypouštět kvalitu. V červnu jsem měla možnost znovu otevřít bezobalových obchod v Příboře a šla jsem do toho, vidím v tom hodně pozitiv, hlavně pro zákazníky. Mimo jiné jsem rodilá Příboračka a k Příboru mám velkou citovou vazbu. Pro mě to je možnost spojit velkoobchodní nákupy pro dva obchody, kde se zase dostávám k lepším cenám a to se promítne u zákazníků. Obecně bych si přála, aby lidé byli spokojení a vraceli se k nám. Moc mě těší, když si o nás zákazníci poví mezi sebou. Je to pro mě nejlepší zpětná vazba.
V obchodě ale nejste sama…
V obchodě jsme dohromady tři, já a kolegyně Jana s Pavlínou, které jsou v obchůdku od počátku. Důležitá je pro mě důvěra a lidskost a myslím si, že to, že jsme tady spolu 4 roky potvrzuje, že nám to tady spolu funguje. Kolegyním zajišťuji školení ve výživě, aby mohly zákazníkům poradit, když je to zapotřebí, protože u nás to není jen o rychlém nákupu. Většinu našich zákazníků známe, popovídáme si s nimi i poradíme.
Děkuji za rozhovor.
Text: Kamila Smutná
Foto: Lucie Deutsch
Rozhovor vznikl v rámci série Diář podnikatele, ve které se představí 10 vybraných podnikatelů z Beskyd. Jednotlivé rozhovory také postupně najdete na webu www.progresko.cz Akademie pro podnikatele je díky podpoře obcí Mikroregionu Frýdlantsko-Beskydy pro účastníky ZDARMA. Zapojit se mohou podnikatelé, ale i zájemci o daná témata.